Малко повече за пиратството

Ε така не се прави предаване...
Днес Бого Шопов, бе "гост" заедно с Георги Енчев от "Румънеца и Енчев" в предаването "Челюсти" на Диана Найденова по Дарик Радио.

Водещата бе меко казано скандална и арогантна, прекъсваше непрестанно Богомил и бих казал го подиграваше за това, че в желанието си да цитира с точност извадки от законите за защита на авторското и сходните му права четеше от тетрадка, в която си ги бе записал.

Енчев от друга страна пък хленчеше непрестанно, че бил ощетен тъй като хората се докосвали до изкуството му без да плащат и си тръгвали "обогатени" от текстовете и песните му, а той оставал с пръст в уста.

Дискусията трябваше да бъде за това дали трябва да се забрани достъпът до Интернет на лица уличени в пиратство, а се превърна в нападка срещу Интернет потребителите като цяло, които видите ли крадяли и ощетявали величия като Мадона...

Предаването се напълни с много "дрънканици" тотално извън темата, но както можете да чуете и от подкастовете и Енчев и Бого бяха единодушни -

Интернет, не е инструмент за пиратство!

Пиратство е имало и ще има и без Интернет, Интернет е средство, една преносна среда, а това как ще се използва тя и за какви цели е съвсем друг въпрос.

Или... трябва ли да се забрани градския транспорт защото веднъж един убиец е пътувал с автобус до място, където е убил човек?

Бого даде чудесен пример с един безплатен театър в които хората оставяли пари въз основа на това, колко им е харесало представлението, в крайна сметка театърът събрал много повече пари отколкото ако беше продавал билети с предварително уточнена стойност, защото представлението било страхотно и хората възнаградили щедро усилията на актьорите.

Този модел работи.

Моделът на това да правиш нещо качествено и да оставиш хората да го оценят и да заплатят за него колкото преценят, работи, само че трябва да знаеш как да го използваш и действително да правиш нещо качествено!

Проблемът на музикантите и групите идва от начина по които е организирана индустрията и от алчните им продуценти.

Енчев сам спомена за една английска група, която публикува под отворен лиценз и се издържа от дарения, хората са щедри, защото групата си струва и те продължават да правят музика.

Има и безплатни филми, като този на Майкъл Мур, за който съм писал.

Да правиш музика и филми е скъпо, но да ги купуваш също не е евтино защото има много маймуни (както в предаването наричаха Zamunda.net), който паразитират на гърба на творците - продуценти, разпространители, акционери в киносалони, молове и тн.

Само 1 евро (под 10%) от билета за кино в Гърция отива за компанията производител, всичко друго се губи по пътя, ситуацията не е по-различна и у нас.

Подкрепям Енчев в борбата срещу "търгашното" пиратство.
Пиратството при което се печели от чуждо съдържание като се изисква от потребителите такса, за да го свалят - arenabg.com или пък се правят пари от реклами, като се привлича отново с крадено съдържание - Арена и Замунда.

Против това съм, освен ако приходите не се разделят с авторите на съдържанието.

Това че в България не се случва и моделът е изрУден, не значи че не може да има компенсации както в Европа при закупуване на празни CD/DVD носители, или директни от доставчиците на Интернет.

Но не съм против безкористното, некомерсиално споделяне.

Продуцентите и Енчев не могат да разберат едно...

Аз ходя на концерти и ако бандата ме изкефи, аз пиша в блога си- пример Сигнал, аз им правя реклама, хората отиват на техен концерт на свой ред и от концерти бандата печели много повече отколкото печели от продажба на дискове, където нещата са регламентирани и лъвския пай отива за продуцентите.

Интернет не ограбва артистите, ограбва лобито което паразитира на техен гръб, защото до скоро имаше нужда от посредник, сега посредникът е Интернет и умиращия посредник иска да обвини Интернет за провала си и да забрани на хората свободното споделяне...

През месец май само ще дам над 200 лева за музика, за Ska-p чак в Солун, за DepecheMode, за Милена, за GuanoApes, мисля че ще си изплатя всички пиратски mp3-ки от компютъра, защото ако ги нямах- нямаше да ида на концертите нали? As simple as that!

Защото когато създаваш изкуство, ти отправяш послание и ако това послание бъде чуто, то ти си получил възнаграждението си. Тук не говорим за това посланието ти да стигне до милиарди, защото.... истинските творци са неразбрани, дори малко хора да са настроени като твоята струна, истинският творец ще е доволен.

Но музикалната индустрия не се интересува от това, тя произвежда Бритни Спиърс и иска да продава на милиарди и Интернет е едно удобно зло, което да се обвинява за всичките беди на този порочен модел, който и Енчев защитава със зъби и нокти, защото е единственият който използва за продажба/разпространение на музикалното си "послание"... а модели и канали има много, но не всеки може да ги оползотвори.

Подкастът от предаването:



В края на предаването Енчев се пошегува, че то вече може да се свали от Интернет, беше прав - наполовина, както и за останалите неща които каза.

Към края на предаването се включват Вида Делчева и Христиaн Даскалов по телефона, с който сме част от блогърското обединение - България е Наша


Свързах се и с госпожата, очаквам отговор...

Martin Linkov (marfuzii.net)
προς diana.naidenova@darik.net
11 Μάϊος 2009 3:28 μμ
θέμα Pirates

"Здравейте,

Слушах Ви по радиото и съм меко казано отвратен от пошлия Ви стил.

То не бяха прекъсвания, подигравки, изобщо не изслушвахте представителят на Интернет обществото и непрестанно защитавахте Енчев, изобщо не играехте ролята на медиатор/модератор на дискусията.

Дискусия нямаше - имаше ги вашите нападки срещу Бого и се възползвахте от това, че не крещи и не се кара като Вас в ефир и го надговоряхте, сякаш не бяхте в студио, а на пазара.

Докато записвах предаването направо ми се спукваха тъпанчетата при вашите включвания, всички до едно във високите честоти.

Но стига съм Ви занимавал, разписал съм Ви темата, за да може да я разберете и да спрете да заблуждавате слушателите тук:
http://marfiland.blogspot.com/2009/05/naglost-po-4elusti.html

Дано Ви е полезна

Оправете си и снимката рекламираща предаването Ви, показва начален час 12:30, несериозно е.

Поздрави,
Мартин Линков"


  1. Unknown Says:

    Много добре си отразил, на Бого по едно време вече му беше едно и също дали ще говори или не, то има ли какво да се каже след толкова посредственост от страна на водещата..... Дарик, как избирате водещите, само по секси глас ли? Възможно ли е да водиш дискусия и да не си спомняш за какво си ги поканил и да говориш глупости и да се излагаш в националния ефир?

  2. Марто Says:

    В бързането си допуснал доста грешки.
    А относно съдържанието съм напълно съгласен.

  3. VladoMS Says:

    Пълно е с хора, които не разбират и явно водещата е от тези.
    Вчера пуснах сайт за един изпълнител (Celldweller). Той е точно от хората, който много добре използват интернет, за да промотират своята музика. Благодарение на интернет все повече т.н. indie изпълнители успяват да правят музика и да изкарват пари въпреки пиратството. Fixt (лейбълът на Celldweller) е типичен пример за това. Там са подписани договори с доста indie изпълнители, които печелят добре. Те не печелят от концерти (повечето дори и не правят такива). Изпълнителите използват всички възможни инструменти предлагани от интернета и да - те са успели благодарение на това.
    Дори аз вчера си купих един нов сингъл, защото ми харесва музиката им и защото след като няколко години слушам някои от тях, почувствах, че искам да им помогна като си закупя песента вместо да я сваля от пиратски сайт.
    Let`s face it! Изпълнителите изкарват пари, стига да правят достатъчно добра музика. Интернета не е убиец на музиканти. Отдавна музикантите не се тръшкат от пиратството. Тръшкат се единствено алчните продуценти!
    А за невежеството на ведещата просто няма думи!

  4. Селин Says:

    Чудесен коментар.
    Доста се ядосах, докато слушах, за съжаление от включването ми си е проличало. :/

  5. MARFI Says:

    Марто, мерси оправих ги.

    Бях ядосан, афектиран.

  6. Polly Says:

    Марто, с това пиратство много се дразня. В момента, музиката, киното и телевизията са пълни с боклуци. Направо не мога да повярвам! Особено много ме дразни следното - някоя си група, записват албум с 2 хубави песни, а другите 10 са отвратителни! Или излиза нов филм, рекламите за филма са супер, отивам да го гледам в киното и се оказва най-скапания филм, който съм гледала! За мен "Try before you buy" работи добре. Филмите, които съм гледала и наистина си заслужават ги имам на DVD/Blu Ray. Същото важи и за музиката, която ми харесва. В България, малко хора могат да си позволят да платят 30 лв за диск на Lacuna Coil например. Или 25 лв за The Dark Knight на DVD. 7 лв ли е киното? Никой не взима в предвид колко всъщност може да си позволи обикновения човек/студент в България. It's not exactly value for money, is it?

  7. MARFI Says:

    Поли последния пример за crappy movie e Crank High Voltage... яко сниман, но кух!

  8. Анонимен Says:

    без да се обижда Бого, но беше съвсем неподготвен в това предаване. толкова аргументи и доводи можеше да извади, а той само едни и същи глупости повтаряше. а за енчев и тая просто без коментар, съвсем неадекватни....

  9. MARFI Says:

    Нападнаха го човека, какво да почне да се кара и да вика като тях и да бълва... не е в неговия стил.

  10. Анонимен Says:

    аз бих искал всеки път когато без да искам чуя азис, енчев и др. подобни производители на интелектуална собственост, да ме компенсират за създаденият дискомфорт.
    би трябвало да има асоциация за защита на слушателите... която да събира пари от изпълнителите които не желаем да чуваме.
    очевидно ги чуваме въпреки желанието си.
    а какво да правим с гадните филми на които някои близки ни подвеждат да станем зрители... кой ще ми върне загубеното време...

  11. MARFI Says:

    Жалко, че не си си оставил името :)

    Много точно казано... всеки един продуцент или лейбъл набутва кинти на радиостанцията и ни облъчват с "музиката", която са решили да примоцират...

  12. Polly Says:

    Марто, аз вече почвам да ги усещам скапаните филми от далече. Има един филмов критик, на когото вярвам и ако той каже, че филма е скапан, не ходя да го гледам. Казва се Mark Kermode. Има радиопредаване заедно със Simon Mayo по BBC 5live всеки петък. Има и podcast. Много е забавно :). Горещо ти го препоръчвам! Стар Трек е супер, btw.

  13. Vesela Says:

    Наясно съм, че няма да се съгласите с мен, но може да помислите.
    Давате ли си сметка, че по-голямата част от творците ги познавате, защото някоя компания е инвестирала огромни пари за представянето и рекламата им. Сигурна съм, че хиляди хора публикувак чудесна музика, стихове, романи и пр., но са ги забелязали пренебрежимо малко хора.
    Казваш "ще дам 200 лв. за концерт". А колко от тия 200 лв. отиват за изпълнителите. Свалянето на интелектулни произведения от мрежата е като купуването/вземането на крадена стока от циганите. Защото Замунда печели добре. Откъде ще намери пари един писател, ако книгата му се разпространява безплатно? Нямам предвид физическите носители, но и за ползване в интернет трябва да се плаща. Не можем да върнем света 100 години назад.

  14. MARFI Says:

    Не можем да върнем света назад, но и трябва да се научим да ползваме това, което техническата революция ни предоставя.

    Знаеш ли с колко хора съм говорил, които казват:

    "И никой не искаше да го публикува"

    Ами публикувай го в Интернет, става въпрос за страхотни трудове и много ценни статии, но те са свикнали да работят с издателства, печатници...

    Казах още в поста, че съм против модела на Замунда, няма нужда да го дискутираме.

    От концерт изпълнителите печелят много повече отколкото от продажба на дискове, дори групи като Грин Дей си сменят имената за да правят турнета и то не за печалба, а защото искат да са близо до хората.

    Познавам Ботев, Вазов и Стоянов и без труда на продуцентите им, също както познавам Петрарка, Оруел и Хъксли и съм чел всичко тяхно онлайн, нямаше да познавам огромна част от величия на ранга на Румънеца и Енчев, ако някоя компания не беше решила да ги лансира и щях да си живея повече от комфортно, повярвай ми :)

    Също както щях да живея комфортно и без Малина, Деси Слава и Азис...

  15. Марин Поповски Says:

    @Vesela, извинявай, но тази дискусия вече я водихме в моя блог.
    Твоят аргумент за "огромните инвестиции" на компаниите, всъщност е най-големият проблем на съвременното изкуство. Творчеството като "инвестиционен процес" е вредно както за самото изкуство така и за авторите и (най-вече) за потребителите.
    Ето защо девизът на пиратското движение не е "Да ограбим творците!" (каквато е официалната теза), а "Да освободим културата!"
    За останалото http://marinpo.blogspot.com/2009/02/1.html

  16. MARFI Says:

    Много силна статия Марине!

    Огромни инвестиции... о моля Ви... изкуството съществува заради самото изкуството, другото е булшит.

    Са ми кажете че Бритни прави изкуство... и ще се самообеся.

  17. Марин Поповски Says:

    Марти, благодарско за аудиото. Време нямам напоследък, но ще постна нещо по въпроса, защото много се дразня от подобни "дискусии".
    Бого иначе е подготвен, но няма необходимата агресивност за подобни спорове. Пролича си още с ченгето в предаването по bTV.

  18. MARFI Says:

    Ха, добре че спомена за:
    Сеизмограф

    Получи се шоу, защото се включих на същия селски тон като главния секретар на МВР :)

    Stay tuned, с Бого готвим изненада за всяка една медия при следващи гостувания.

  19. Марин Поповски Says:

    Изразявам готовност да се включа :)

  20. MARFI Says:

    Нямаш проблеми, като има нещо ще се разберем и ще разчупим шаблона не, ами...

  21. Анонимко Says:

    1) И водещата и Енчев явно идея си нямаха какви ги плямпат ...
    2) Искали да плащаме и данък в/у медиите както било в другите страни - въпреки че ние от години си го плащаме ...
    3) Цитират се примери с единични случаи като европеиска/световна практика и то такива който така и не влязоха в сила поради обжалване или отмяна ...
    4) Водещата през цялото време подкрепяше едената страна и не даваше възможност на другата страна да се доизкаже, камоли да изложи някакви конкретни доказателства. А когато това се случеше се опитваше да преиначи казаното ...
    5) Предварителното подготвеното изказване на Енчев беше едно от най неверните/нелогичните неща който се казаха по-време на предаването.

  22. LaSombra Says:

    Много интересна статия. Щом стане въпрос за пиратство, аз давам друг пример. Освен метъл, слушам и електронна музика. С удоволствие бих дал пари за оригинален диск, знаейки че така ще подкрепя съответния изпълнител. Но първо -- както правилно си отбелязал -- при него няма да отиде нищо. Второ -- откъде да намеря оригинален диск в чалгаджийска България? Пробвал съм. Тук освен долен комерс и чалга нищо не може да се намери. Значи, ако ми спрат Р2Р мрежите, аз ще бъда принуден да слушам чалга и ще бъде нарушено правото ми на свободен избор.

  23. Анонимен Says:

    То това е бахти гаврата, водещата и Енчев въобще не са в час. Направо ми качиха нервите на макс. Ще ми говори Енчев за ограмотяване. Интернет се развива и ще продължава да се развива като не могат изпълнителите да влязат в час с новите тенденции техен си проблем. В предаването бяха коментирани някои от начините да се спечелят пари от интернет, Енчев просто не искаше да чуе за тях, а е факт че вече за доста от изпълнителите това е практика при това доста печеливша. Вземете се ограмотете вие г-н Енчев, пробвайте нещо ново с тази нагласа от преди 20 години до никаде няма да стигнете.

  24. Иван Димитров Says:

    Цитат:

    "Мисля в момента и за това съм разконцентриран"

    -- Енчев (в същото това предаване)


    No comment.

  25. Иван Димитров Says:

    Тая Найденова какво точи от Интернет ? Кори за баница ли точи ?
    Аман от малоумници ей !!!

  26. MARFI Says:

    Хах, точени кори, супер попадение :) Оправи ми деня ;)