Готови ли сте?

Готов ли е българският потребител за новия web?

Твърдо не!

Ето ви няколко примера:

Според класацията на Dzver-o за twitter в родината супер/ултра модерната на запад мрежа се ползва активно от по-малко от 1121 човека (като извадите тези без аватар и тези с по-няколко профила, корпоративни и партийни профили, профили на вестници и списания, организации и тн и профили на хора с по 1-2 последователя цифрата пада доста под 1000!)

По-малко от 1000 човека ползват twitter активно или поне са открили откъде се сменя аватар-а и геолокацията, за да бъдат засечени от класацията. Много, при това съвсем не глупави или скарани с технологията хора, просто не могат да бъдат грабнати от twitter истерията:

"Много рядко влизам тук. Засега не ме спечелва тая работа" от профила на Иван Бедров

Тая работа в контекста на facebook, също не можеше да спечели масовия потребител, докато в един момент повечето му приятели не си направиха facebook профил и той - потребителят бе принуден да се регистрира, за да види последните снимки от купона и по между другото да попълни няколко много важни въпроса от сорта "Какво животно си?" както и да разбере точната дата, час и причина за смъртта или забогатяването си.

Умиращият гигант - форума.

Навремето едни гневни чичковци се обаждаха във всяко едно радио или телевизионно предаване и държаха да ни обяснят как съвсем нищо не разбираме от живота и какви пичове са те, но никой не ги обича! С появата на Интернет форумите/коментарите към електронните вестници, ефира си отдъхна, но Интернет потребителят започна да страда.

В продължение на десетки години, неефективната организация на съдържанието във форумите, неработещото търсене (нежеланието за търсене въпреки правилата "Моля използвайте търсачката, преди да пуснете ново мнение") и безмислените коментари и заяждания убиваха всеки един форум, спасение се търсеше не в нова логика, нов модел или организация, а в нова визия и нови иконки (за да може да не се пише, а само да се пускат някакви шантави картинки) както и въведения като карма, чинове на потребители, подаръци и тн, тн.

Бях забравил с колко много мъка е изпълнен средностатическия форумен фанатик, докато днес не ми бе заявено, че групата ми в favit за Колоездене е видите ли поредното "copy & paste" сайтче, което било крадяло съдържание в нарушение на всякакви авторски права и без каквото и да е позволение от сайтове като cyclingnews.com или telegraph.co.uk, а потребителят се затормозявал да преминава през още един линк, преди да стигне до подбраната от мен информация...

Разбира се форумната маса не може да се досети, че не копирам нищо, а просто с подходящия инструмент много бързо го подреждам и категоризирам, както и че преглеждайки и избирайки източници на информация свързана с темата на форума/групата аз им спестявам страшно много време и им поднасям готова/смляна информация.

Почти всяка връзка към личен блог или сайт, попаднала в кой да е български форум, ще бъде заклеймена като безпардонна реклама и тежко на потребителя, дръзнал да потърси ценна информация и да я поднесе на хора, на които смята, че ще е полезна,

Или накратко - в американски форум ако питаш ще ти помогнат, в български ще те наругаят и ще ти се присмеят (подпис от Български форум)

Всъщност не е въпрос на технология, а на свикване и следване на стадото (както в примера с facebook от по-горе).

Въпросът е, кога ще се появи достатъчно читав овчар (джедай/месия), който да вкара стадото в една по-приятна и подредена кошара?




Posted in Етикети: , |

8 коментара:

  1. Събина Says:

    Погледни го от добрата му страна. За 100 човека #twitterbloggerbeer ни трябва просто по-голяма поляна... :)

  2. wattie Says:

    Хубаво беше клипчето на края:

    "Коя овца е по-добра? Няма значение - бъде овчарят!"

    Споменатите сайтове като форуми и по-модерните "социални мрежи" имат една единствена цел - събиране на стадо. Те се нуждаят от минимално количество персонал (овчари), които да следят за реда и дисциплината на стадото.

    С други думи искам да кажа, че тези мрежи не са нищо повече от една "масовка". Те нямат за фундаментална цел да помагат на потребителя или да се прави нещо полезно. "Овчарите" на тези мрежи също нямат това за цел - те се нуждаят само от пари.

    Така полезното и ценното се оставя на съвестта на потребителя. Ако потребителят иска да се занимава с глупости от типа "провери кое животно си", то "социалната мрежа" ще му го предостави именно него, а няма да се старае да го учи на история или математика.

    Време е да се появи социална мрежа, която да не бъде с комерсиална цел, а с образователна. Това естествено не може да дойде от частния бизнес. Нужна е държавна политика. Много далеч сме от такова нещо.

    Колкото до favit - то определено Е технология, която дава предпоставки именно за образователна мрежа. Там действително ако не ти е интересно "какво животно си", просто няма никога да се включиш в група "безсмислени анкети" и толкоз. Хубаво е да имаш право на избор какъв точно тип информация ще ти лъсне на екрана. Е, както казах обаче има още много да се работи.

    П.П. Нямам акаунт нито във facebook, нито в twitter, нито в MySpace. Досега никой не успя да ме убеди, че от такива акаунти бих имал реална образователна полза. На няколко пъти застъпих думата "образование" именно защото смятам, че престоя ми зад екран, който гори очите е безсмислен, ако си губя времето. Или трябва да се изкарват пари или да се учи нещо ново. Играенето на игри и попълването на анкети е безумие!

  3. LaSombra Says:

    Видях във FAVIT че ти се занимаваш с популяризирането, та предполагам, че тук трябва да го напиша :) Току-що си направих регистрация, споделих пробно една връзка и даже добавих бутончето и Widget-а в блога си.

    Не мога да не отбележа, че наистина (поне от двучасовия ми опит до момента :) ) е много полезен и приятен сайт, който със сигурност ще ползвам редовно. Продължавайте добрата работа :)

    P.S. Тъп въпрос... как да добавя Favit към опциите за RSS абонамент в Мозила?

  4. marfi Says:

    Към сряда ме питай пак :) Имахме го това преди последния ъпдейт ще го пуснем пак!

    Благодаря искрено за обратната връзка, явно си се ориентирал :) Потребител за пример, дай Боже повече :)

  5. Бисер Says:

    Поздравления за изчерпателната и добре отразяваща моментната действителност публикация. За съжаление, всичко това е вярно и в настоящия момент тук все още не могат да се случват много от нещата, коитоопределят тенденциите и насоките на обществата малко по-на запад. Но темповете на промяна са бързи. Скоро...

  6. BORIME4KA Says:

    Знам, че ще ме изядете с кокалите, ама какво пък толкова - и аз не съм голям фен на Twitter. Прави ли ме това неграмотник и социално изолиран тип, който не е готов за "новия уеб". Не всеки е длъжен да боготвори twitter, facebook, wordpress и т. н. Познавам много умни, готини и технически грамотни хора, на които просто не им е нужно нещо повече от електронна поща, чат и браузър. Е, и?

  7. marfi Says:

    Съвсем няма да те заклеймим и си съвсем прав ;)

    Всеки ползва това от което се нуждае и се чувства комфортно с него, но пък може да пробва и нещо ново и да види дали ще му свърши по-добра работа, ако го изнервя е нормално да го захвърли.

    На ден пробвам по 2-3 услуги и да си призная малко са тези чиито имена запомням и ме грабват, но към някои се връщам и след това съм благодарен и даже помня кой ми ги е препоръчал :)

  8. Margon Says:

    И аз съм съгласна, само не споделям огорчението за овчаря - много е общо. Още когато си направих профил във FBK, обясних на мои приятели, че с една отвертка можеш да завинтваш, а може и да си бъркаш кафето или да си чистиш ухото, примерно. Едно време хората са рисували по стените, сега технологиите ни разрешават да го правим виртуално. Иначе twitter определено ме затормозява, единствената ми реална полза от него е virtual networking, което пак не е зле.