До Румъния и назад. Глава първа - Камикадзета и кръгови

Преди доста време се бяхме уговорили с Peb да ходим заедно до Румъния за езиковият и курс.
Речено-сторено, ама с фалстарт :)
Предната вечер ядохме и пихме до късно и едвам се събудихме. В резултат на оспиването ни, едно момче от Гърция, което за първи път трябваше да видим в деня на общото ни пътешествие, ни чака около час на симпатичната ни гара - сам и без да знае какво се случва, защото Пеб не чува телефони, нито аларми нито топове, нищо не чува, просто става когато се наспи.

Както и да е събрахме се, потеглихме, пътят в България беше приятен, нямаше много трафик и дупки, и стигнахме за около четири часа на "Дунав Мост":

За първи път минавах по него, но след колоните човек лесно се разочарова - асфалтът е нагънат и напукан от тировете и не се знае скоро ще се оправя ли, жалко че така изпращаме чужденците, също така жалко е че и румънците ги приемат с такъф път.

Вече сме в Румъния:
Нищо не се променя в пейзажа - мръсотия, бараки на някогашните фри шопове и соц. постройка прилична на нашата при Кулата приютяваща румънските граничари. Поемаме по път много приличащ на тези дето си имаме около русенските села - тесен, осеян с дупки и без маркировка, първата ни мисъл беше да се връщаме преди да е станало късно, но слава Богу след няколко километра (тоест след първото кръгово движение) този път става по-широк, с хубава маркировка, ограниченията за скоростта и предимството например се означават и по асфалта, което е доста полезно. Тук изцепвам култовата фраза:

"Румънската маркировка като я има е много готина"

След няколко километра преди влизането в Гюргю ни очаква поредното кръгово движение, всяко едно кръстовище в Румъния, особено ако теренът позволява по дефиниция ще е кръгове движение, въртенето в кръг и правенето на обратен завой по натоварен булевард сигурно са основни части от румънския шофьорски изпит като обратният завой, мисля че е издигнат до национален спорт. Кръговите движения пък са толкова често срещани и на такива абсурдни места, че мисля че първо строят тях, а после ги свързват с път, нещо като съедини точките :)

Първите впечатления от румънските водачи не са много положителни, карат Дачиите си в лявото платно макар и с 50 километра в час, други пък ги изпреварват отдясно без да им мигне окото. Еми като сме в Румъния да правим като румънците, след 60 километра кръгови движения по магистралата им за Букурещ и изпреварвания на Дачии от всички възможни страни, започваме да влизаме в малкия Париж.

Напразно търсим табели за Плоещ (Ploesti) или за околовръстния им път, не съм сигурен, но околовръстен път в Букурещ май няма, жалко, можеха да си го направят като едно огромно кръгово движение и да се въртят там до полуда.

В Букурещ си имат трамваи, много прилични на нашите и шофьори които се качват на релсите им макар и малко издигнати от останалата част от пътя, като след като покарат малко там им писва и решават да направят един обратен завой или да завият в някоя пряка за предпочитане наляво и разбира се без мигач, ако се завива на дясно мигача се пуска чак когато предницата на колата е навлязла в пряката и маневрата е почти извършена.

В началото си мислехме, че просто в предградията карат малко по-агресивно - ала пернишки, хранехме надежда, че към центъра нещата се оправят. Уви не, паркиращи коли започват да се включват директно в движението без да чакат, други слизат от релсите пак без мигач, а пък трети се качват дори на все още строящи се релси, за да завият нанякъде.

Стигаме до заключението, че дачиите са направени от специален материал и имат аура, която ги пази от катастрофи, ние обаче сме със Саксо, а аз съм се стресирал максимално, вадя си от багажа една кърпа и започвам да бърша капките пот дето се стичат от челото ми, хващам волана с две ръце и приближавам седалката максимално до предното стъкло, нечовешка концетрация се изисква да предвидиш всички възможни изненади които те очакват по пътя от страна на румънците.

Ако гаджето ви мрънка, че карате опасно, заведете я в Букурещ, заведете и полицаят дето Ви глоби за неправилно престрояване, ще Ви върне книжката, пък може и някой лев да изкара от румънците.

И тримата непрестанно се учудваме на нови невиждани от нас до днес маневри и дързости на румънските шофьори, вече от 30 мин. сме се загубили в Букурещ и все не намираме табелата за Плоещ. Вече отчаяни съзираме спасението - полицаи. Боряна слиза от колата, пооправя си полата и ги запитва за пътя. Оказва се че полицаите в Румъния са полиглоти, нашите знаеха руски, английски, немски, френски... Ако закъсате за нещо в Румъния, спрете полицай, той ще Ви помогне. Упъти ни чичко полицай и след още 5-6 кръгови вече бяхме на пътя за Плоещ, където пък имаше нечовешко задръстване, защото явно аурата на някоя Дачия не беше издържала и беше ударила една друга Дачия точно пред нея, след като се измъкнахме от задръстването продължихме към Бузъ, Бъзау, Базау (все още не знам как точно се казва този град, пишат го: (Buzau), премеждията ни натам са една друга история...


14 коментара:

  1. Анонимен Says:

    Кръговите навсякъде ги тачат, само ние тук им се мръщим.

    И Букурещ си има околовръстно, доста задръстено.

  2. marfi Says:

    Може и да има, обаче няма табели за него за жалост :(

  3. Анонимен Says:

    Внимавайте за "мними" събирачи на пътни такси след ферибота Видин!Показват "пътя" за 10 евро!Говорят развален немски и английски,ако сте с кола с друга освен българска регистрация.Ако ви"разконсперират" че сте българи, ви гонят до дупка!
    Спирайте само при униформени и легитимация.На добър път в Румъния и късмет!

  4. marfi Says:

    То има ли пътна такса в Румъния ? Аз не платих нищо. Въпреки, че на места пишеше винетка, но...

  5. maya_alis Says:

    Околовръстно румънците си имат. Табелите "Centura" означават точно това. Извънредно натоварено движение през седмицата, можете да си прекарате на този път доста време. По-добре преминавайте през града - движението е също толкова натоварено, поне гледката е за гледане.

  6. Анонимен Says:

    Имат и те винетки. Обаче аз веднъж като ходих чак в Букурещ успях да си купя, по пътя никъде нямаше.

  7. Анонимен Says:

    В началото на юни минах два пъти през Румъния. Впечатленията ми доста се разминават от тези които имаш ти предимно в по-положителна посока като спазване на знаци и ограничения, толерантност при престрояване в градовете и т.н.
    А там трябва да се пътува с винетка (взима се от границата или бензиностанция) 1 ден - 3 евро и 10 дни 4 евро, имаш късмет, че не са те проверявали, глобите са много солени.
    Относно кръговите. Едно кръгово има с пъти по-голяма пропускателна възможност от светофар например. В цяла Европа минават (вече саминали) на кръгови. Ако в София направят повече кръгови движението ще се отпуши малко ...

  8. marfi Says:

    Е как Centura ще значи околовръстно :) Аз си мислех, че е център :)

    А за винетката, да късмет.

    С кръговото съм донякъде съгласен, но виж Руски Паметник - кръгово с предимство на влизащия в него, това е дебилно и нещо ме гложди, че дори да имаме, ще са дебилно сторени.

  9. Polly Says:

     Марф тука в Англия кръговите са навсякъде... голяма напаст :) ама тука поне прдимството на дясностоящ върши работа

  10. Polly Says:

    and here'e the worst possible most complicated one in the UK - http://i101.photobucket.com/albums/m63/fallguysf/RAC012.jpg

  11. Peb Says:

    ХЕхехе:) с малко закъснение, но я прочетох статията :) да, доста добре описано :)
    Относно винетката - аз за 3 седмици нищо не платих и не съм имала проблем. Само на връщане, като си плащахме таксата да минем моста, чичкото ни попита "винета??", ние се направихме на ударени, казахме, че не разбираме, питахме дали говори английски, той вдигна ръце и каза, айде бягайте! да, обаче наместо 8, ни взе 10Е и не ни даде бележка :) да не забравим, че сме на балканите случайно :)

  12. Blagun Says:

    Кръговите движения не са лошо нещо, стига да са с мярка. При равнопоставени пътища - да, но във френските села си има кръгчета за всяка ферма или склад. И то не със загладени виражи, а остри, при които почти спираш. Оставам с впечатление, че го правят нарочно, за да откажат транзитно преминаващите и да ги изпратят на безбожно скъпите магистрали.
    Освен това всяка махала изглежда има конкурс за дизайн на търкалото - къде цветна градинка, къде - фонтанче, къде - модернистичен паметник. Даже на едно място имаше морава с жини зайчета.

  13. Blagun Says:

    Колкото до Дунавмост, там съвместната наглост на българското и румънското пътни управления е безгранична. Това определено е най-високата такса за мост, съотнесена на километър. И то - между двете най-бедни членки на ЕС! Ако всичките такси отиваха за поддръжка на моста, той щеше да е с позлатени елементи и осветителни тела от планински кристал "Сваровски".
    И после как няма да ни блокират средствата, очевидно е, че не отиват по предназначение!

  14. marfi Says:

    Кръговите движения поне предоставят поле за изява на озеленители и дизайнери. В родния ми край също има доста подобни решения, например на входа на село Байкал и до днес стой една соц статуя в кръговото :)