До Румъния и назад. Глава трета - Братя србе, волим ви!

Колкото повече отивахме на север, толкова повече Румъния се цивилизоваше. Пътищата ставаха по-широки, с по-хубава маркировка, шофьорите каращи в ляво с 20 реагираха на присветвания с фаровете и се прибираха в дясно - усещаше се цивилизация.

Както си напредвахме накрая на едно малко село, движението беше спряно, след като полицаите го възстановиха видяхме и причината - тежка катастрофа на ван и лек автомобил - труден за идентифициране вече, може да е бил голф или Дачия, но сега приличаше на хармоника, встрани на пътя видях бял саван, явно водачът на смачканата кола е загубил живота си на място. Цялото село се беше събрало на местопроизшествието и се суетяха около линейката и полицейските коли, с повишено внимание продължихме одисеята си.

Започна да се стъмва обаче, някъде на около 120 километра от Яш в поредното село през което минава пътя и в края на което поне според присветванията на фаровете от другите шофьори ни чакаше полиция "Politia Rurale" си позволих една огромна глупост, изпреварих една Дачия насред селото със 120, като за жалост точно тогава срещу мен профуча една друга Дачия - полицейска и ми присветна бая заплашително, викам си край... след малко ще ни догони и ми отиде книжката. Да ама не, хич и не обърнаха, още по-добре! Обаче спешно ми трябваше антирадар - тоест кола която да се движи приблизително с моята скорост и да е малко по-голяма от Саксото - антирадарът беше открит - Дачия Логан Ван, много читав автомобил, Саксото му стана сянка и след като съзрях и регистрация IS - Яш, ясна работата, това е моят човек.

Стъмни се, благодарение на моя антирадар успях да избегна удар в каруца, дърпана в дясното платно и започвах да разбирам защо румънците карат в ляво. Антирадарът летеше напред, а аз се возех по него за по-сигурно.

Градовете преди Яш - Раман и Пашкан бяха просто върха на румънската цивилизация, пешеходните пътеки имаха светкащи лампички, за да не се улисват шофьорите а маркировката и табелите в градовете беше на световно ниво.

Изключително Ентелегентния ГПС на Алекси, нямаше подробна карта на Яш, а не знаех дали антирадарът ми пътува за хотела ни - Гаудеамус (Gaudemus). Хубаво име, точно като първата част от студентския хим:

Gaudemus igitur, iuvenes dum sumus.

Да се радваме докато сме млади.

Спряхме на една улица в Яш и реших да питам в един денонощен магазин за пътя до хотела, в това време една Дачия паркира зад нас и сметнах да тормозя шофьора и. Разбира се той не знаеше много английски, но успях да разбера, че на едно кръгово движение след 3 километра приблизително трябва да завия наляво. Хубаво, но както писах в предните 2 глави, в Румъния е пълно с кръгови движения и Дачии! Питам го на кое кръгово, първото ли второто ли третото ли... Отговор не получих - кръговото, хубаво! За щастие се оказа, че в тази посока за голяма наша изненада има само едно кръгово движение.

Веднага ни направи впечатление чистота на Яш, светлите улици, зеленината, мирисът на липа... много хубав град, хареса ни много повече от Букурещ.

След завоя пред нас се изправи осветената сграда на университета на Яш - Александру Йоан Куза. Доста прилича на ректората на СУ:

Усещането за цивилизация се допълни и от англоговорящи девойки насядали по пейки по тротоарите до университета. С последни въпроси и напътствия стигаме пред широкия паркинг пред хотела. Широк паркинг, пред една П-образна сграда обгърната в зеленина. Май ще ни хареса.

Влизаме... мрамор, рецепция. Представяме се... Алекси и Боби са в списъка и получават ключ от стаите си, аз обаче не съм част от курса и май ще спя в Саксото.

Завръзваме пантонима с рецепционистката, ама моля Ви дайте ми една стая ще Ви платя.

Не можело, нямало ме в списъка... бля, бля...

Точно когато сме въвсем отчаяни покрай нас минава един човек с очила и ни поздравява на сръбски.

Ела Другарю, аферим комшу! Оказва се, че е сърбин от румънско потекло и с негова помощ успяваме да убедим лелката да ме пусне в стаята на Боби, като обещаваме да спим на едно легло, за да бъде другото чисто за евентуалната и съквартирантка, ако се появи някога. Другата част от офертата е че трябвало да си тръгна преди 6 сутринта, за да нямало някаква проверка, кой, как, къде, защо...

Бе кажи го сръбски или на бугарски да те разбере свето! възкликвам аз и благодаря на човека! Няма да се спи в Саксото!

Качваме се в стаята - лукс! Килим, антре със закачалка и шкафче, телевизор, хладилник, секция с гардероб, нощни шкафчета, нощни лампи всичко на световно ниво. Балконче, пердета, баня с вана, чиста тоалетна. Изобщо не прилича на студенстко общежитие, затова и си го нарекох хотел по-горе. С Боби, проверяваме хладилника за алкохолни запаси - всуе - празен е, нищо утре ще го напълним като бай мангал кака мангалка с тризнаци.

Полягам, след няколко часа поставам и се оттеглям в Саксото, където изчитам всичката преса която сме си взели от България, а какво се случва по-натам, четете след малко....


Posted in Етикети: , , |

4 коментара:

  1. Анонимен Says:

    Аз нещо не мога да разбера... Защо всички софиянци си мислите че, София е центара на света и цивилизация има само там???? Защо си мислите, че румънците ядат дометето с корените или примерно, че китаиците още живеят в пещери????
    Аз съм от Русе, доста често патувам в Румъния понеже работата ми е такава и мога да те уверя, че румънците са много по-цивилизовани и културни от нас българите и най вече от вас софиянци.
    Ще ти дам само един пример. В Букорещ когато си пуснеш мигаченцито наи късно третата кола ти прави път (ако не вярваш пробвай някои път), а в София, колкото и пъти да съм дошъл, в момента в които пусна мигача поне 2-ма ръгат по-ниска предавка изцепват се на пред така, че да не мога да завия и поне още 2-мя ми теглт по една маина понеже съм решил да мина пред или зад тях.
    Така, че вземете най-сетне да си извадите главите от ония места и си разширете малко познанията за хората и цивилизацийте извън София, че ми писна да чета глупости от сорта колко зле били тез и онез и видиш ли колко прекрасно е в София....

  2. MARFI Says:

    Ако не беше написал коментара си със 150 грешки и не ме нападаше за това че съм от София, а ти винаги ще си избиваш някакъв провинциален комплекс върху мен нямаше да ти отговорям с такъв тон но...

    Не съм казвал, че София е центъро на свето и че от Искъро по дълбока нема и видиш ли Витоша е най-високото.

    За първи път ходих до Румъния и просто си описвам впечатленията, дори албанците с които се возих във влака споделят мнението ми, че северната част на Румъния е с пъти по-развита и цивилизована от южната и разбира се от - Русе :)

    А шофьорите в Яш поне бяха много толерантни, с две три ръкомахания и посочвания ми правеха път веднага, както и в Букурещ спираха на пешеходни пътеки, за да си премина, но това ще бъде описано в следващите глави.

  3. Unknown Says:

    До някъде подкрепям коментарът с правописните грешки за това че повечето столичани са с вродено самочувствие, и си мислят, че София това е България, всеки софиянец би спорил с мен, не за друго а именно защото дори те самите не осъзнават това. Като за пример мога да дам радио Витоша които представят времето така: "а сега времето в София и България" София извън България ли е, или България е извън София че така да представят нещата. Както и да е, ако забележите, но трябва да се напънете, понеже сигурно няма да ви направи впечатление, колко от новините по битиви или нова тв, (не и канал едно, канал едно може да са зле но са национална телевизия) са само за София?? Аз от давна не съм и гледал новини, но съм сигурен че няма промяна. Софийския боклук, селяните и урбанизацията в софия, движението в софия, дупките, коя улица била затворена и коя в ремонт, мен какво ме интересуват тези неща? аз съм от "провинцията". Такива неща правят тези телевизии не държавни а ..софийски. Аз тях не ги обвинявам в нищо, просто там работят...софиянци.
    За Румънците, мога да потвърдя че наистина имат някаква култура на пътя, но тя свършва там. Преди няколко дни ходих в Равда, и имаше сигурно около 500 румънски автомобила, паркирани точно където си поискат при положение, че имат свободни парко места в хотела, но за да достигнат до там просто трябва малко повечко маневри да извършат, от мързел ли ги паркират там не знам но бяха спряни буквално на пътя, като по този начин предизвикваха огромни задръствания, дори на връщане забелязах, че бяха извикали полицай на мястото да регулира движението. Като хора румънците не ги познавам, но не са ми правили особено добро впечатление в кафенета и ресторанти където съм се сблъсквал с тях, може би съм се сблъсквал само с "надути" румънци но наистина бяха големи скандалджии. Аз съм минавал през Румъния като ходих до Унгария, и само си спомням че имаше адски много дупки по пътищата и много Дачии, но вярно че беше доста отдавна. Също така е факт че Румънците взимат тройно по големи заплати от нашите, и със право могат да се надуват.

  4. MARFI Says:

    Само искам да прекратим дискусията за София и селата, щото почна да ми омръзва.

    Карам кола от Пловдив с пловдивските номера още, а пък баща ми е влах от едно село на Дунава, не се надувам и не пропагандирам с това, че съм от София, които се е засегнал от написаното тук или от новините по телевизията да си гледа регионалните канали като РТВЦ - Русе, Благоевград и тн. Новини и аз не гледам, но по други причини.

    Румънците, които съм срещал в Гърция, карат много културно в дясно и дават път и въобще много приятно е да караш след тях. Обаче за паркирането забелязях, че просто не ги кефи. Паркират както им падне, а после си чупят номерата при опит да се отпушат.

    Зимат по-високи заплати, но и стандарта е по-висок и е почти същото.