Romani Ite Domum

По време на първият ден от тазгодишните Дни на Свободното Слово, Бого след като видя огромната черна дъска в 65-та аудитория и написа с големи букви "СВОБОДА"
На снимката Свилен Овчаров - "Зелен" (и не само) адвокат

Започна да говори и ни попита:

Знаете ли какво означава "Romani Ite Domum" - "Римляни идете си вкъщи"

Свобода е да може да напишеш на царския дворец на подтисника, че повече не го искаш и е дошло време да си ходи...

Видео:


Сега забавната част:

Завършил съм НГДЕК, но ми отне доста време да си преведа надписа :)

Който като всяко едно просто изречение се състой от подлог, сказуемо и пряко допълнение. Съответно в нашия случай Romani (Римляни) - (подлог в звателен падеж (вокатив = номинатив) множествено число от Romanus) и (domum - Accusativus - (Винителен падеж), остана глагола, който и ме препъна (ite - повелително наклонение - Imperativus, второ множествено от глаголът eo - вървя)

Та това си говорят Браян и римския войник от "Живота на Браян" Монти Пайтън - страхотен английски сатиричен филм от далечната 1979 поставящ на язвителна, анархична сатира както на религията, така и на холивудското изобразяване на библейските теми.

Препоръчвам филма на всекиго, както и предлагам да гласуваме активно и да кажем SerGo Home, по този начин!





7 коментара:

  1. Петър Says:

    Малко да те поправя граматически :) Romani всъщност в звателен падеж, множествено число (по форма съвпада с именителния, та затова...). А domum, според правилата на четвъртото склонение, си е чист акузатив за посока, заради императива на eo, който иска след себе си такъв падеж. Аблативът е domu.
    Иначе въпросът е дали такъв графит предизвиква ефект. Щото в Рим е било възможно, дори се е помнело от поколенията и се е разказвало за последиците. Докато тук, в наше време, на нашите географски ширини "всяко чудо за три дни, най-голямото за шест" е водещ принцип на непукизма ;)

  2. MARFI Says:

    Добре, че сам си сложих таг неграмотност, провервах за лоцито и да се насера с еднаквия Номинатив/Вокатив... знаех си че трябваше повече учене!

  3. Петър Says:

    Споко бе! Самият факт, че коментираме латинската граматика ни отличава от неграмотните, нали :)
    Сещам се за друг подобен случай, който за разлика от случката на Брайън, е истински. Светоний разказва в своите императорски биографии и по точно в тази на Нерон, че на римляните доста им писнало безбожното харчене на пари за абсурдно строителство и една сутрин написали на една новопостроена и чудовищно помпозна и ненужна арка "арки" (arci). Това на пръв поглед изглеждало един неграмотен графит. Все едно на вратата на даден гараж някой да напише "гараш". Но умните римляни прочели тук това, дето наистина пишело: αρκί(демек "спирай вече, достатъчно"). :)
    Ясно е защо смятат римляните за крайъгълния камък на съвременната европейска цивилизация:)

  4. MARFI Says:

    Ха, много яко!

    Много се възрадвах и на двата ти коментара :)

    Представям си денят, в които все повече и повече класици ще имат блогове, ще живеем в едно хубаво общесво и всички ще пишем за любов и разходки сред природата, а ти и по-грамотните колеги ще ми навестяват блога и ще ми оправят граматиката :)

  5. Петър Says:

    Абе това не ми звучи много идилично. Представи си само Платон - задължителна литература и Омир за вход в университета. Може и да е елитарно, но си е лудница...:) Не ми се струва за много правилно да се дава много гласност на класика, че нали е компетентен по всичко и скоро ще има разстрели... :)
    А-пропо, по-горе имам грешка. αρκί да се чете αρκεί! Да живее граматиката!

  6. MARFI Says:

    Аз мислех да се обадя за αρκεί, ама след първоначалната ми компетенция, реших да си замълча тактично :) Ма то с тия 6 и-та...

  7. езиково обучение Says:

    Монти Пайтън е жесток филм и аз го препоръчвам като задължителен филм или иначе казано must see! Граматиката се оказва нещо не толкова лесно за голяма част от хората. Повечето не знаят елементарни неща, но знаят да си говорят :), което за мен е ... шокиращо! Поста ти ме накара да се замисля за това и за много други неща, за които ако тръгна да говоря няма да ми стигнат 2 дни, а може и повече.. Поздравления!