По бели гащи в интернет, или вестниците за блогърите

Снощи моят приятел Лъчезар Ангелов ми обърна внимание, че подхванатата от нас инициатива:

Не на анонимността в интернет!

Е била отразена и в печата.

В броят си от 28 март (5 дена след стартирането на кампанията) в-к. "Телеграф" помества следната публикация по темата на 11 страница от изданието си:

По бели гащи в интернет (28-3-2008)

Само с истинското ни име в мрежата
Инициатива иска истината за всеки

Виктория Викторова

Измисленото ни име и никът, под който пишем в интернет, да изчезне, а на негово място да лъснем по бели гащи - с истинското име, ЕГН, истинските ни данни къде живеем и какви сме.

Такава инициатива е разбунила потребителите през последната седмица. Новата кампания е хрумнала на едни от най-изявените интернет дейци у нас - Лъчезар Ангелов и Мартин Линков. "Не на анонимността в интернет" е мотото на инициативата, а целта е обидните коментари от анонимни потребители да останат в историята. Това обаче се видя много непрактично и дори абсурдно на повечето други посетители на мрежата.

Гледни точки

Според противниците на идеята виртуалното пространство трябва да си остане място, където човек може да е такъв, какъвто желае, пък било то и анонимен. "Ако родителите ми са ме кръстили с ужасно име, заради което търпя подигравки цял живот, защо трябва това да става и на единственото място, където мога да бъда със страхотен прякор?!", е един от основните доводи. Част от текста на кампанията апелира за истинските имена и дори някои лични сведения за ползващите интернет, тъй като според инициаторите това ще даде авторитет и достойнство на пишещия. "За мен е много по-приятно да зная с какъв човек комуникирам или чии неща чета. По този начин зная дали може да му се вярва, а и така се вижда, че всеки застава зад думите си, а не се крие зад измислени никове", е доводът на Лъчезар и Мартин. Те имат доста симпатизанти в това отношение, но най-вероятно "Не на анонимността" няма да стигне далеч, тъй като противниците наброяват повече от 50%."

--

Благодаря на Виктория Викторова за материала и за коментара по темата.

Благодаря отново и на:

Благовест Стоичков, Юри Карагьозов, Pierrot, Силвия Щинкова, Ганчо Русев и Ангел Грънчаров за подкрепата на кампанията.

13 коментара:

  1. petervanev Says:

    Тази дама малко е изкривила идеята, и много интересно...но, тя показва само едната страна. Редно е като журналист, да попита и блогър ( или друг интернет потребител ) ЗАЩО? е против тази кампания и да го цитира. Това с името е плод на доста напъване....АЗ лично не бих се сетил и да искам...
    А по този начин се чудя дали не е направила антиРеклама на кампанията...Въпреки, че няма лоша реклама...

  2. MARFI Says:

    Това за името не го схванах тотално.

    Иначе да, както казва и Лъчо, няма лоша реклама, черният маргетинг е най-приятен ;)

  3. Анонимен Says:

    хахаха вие ако сте най-известните интернет дейци...хахахах

  4. MARFI Says:

    Очаквах коментара и доста се изненадвам, че закъсня толкова, точно това си говорихме и снощи с Лъчезар, за тази реакция.

    Както и да е, цитирим дословно статията, не съм я писал аз ;)

  5. Анонимен Says:

    Идеята на Blog, като цяло е точно да запази личността, която вписва идеи и коментари по въпроси и т.н., текс и медия материали, които да са достъпни за другите потребители в мрежата - без собственика на Blog-а да разкрива изцяло своята идентичност.

    Подбни идеи са на границата на цензурата, което прави Интернет на пу х и прах, а това си е чиста проба нарцизъм да искаш някой да споделя твоята личност и да я употребява в цялото и същество.

    Ако, някой иска да знае нещо за Blog-а (кой е неговият автор, кой го поддържа и т.н.) има достатъчно начини това да се разбере от хора заинтерисувани да разберат собствеността и да открият blogger-a, както за себе си, така и за всички останали, ако закона и морала им позволяват, това...

    Ако, за вбъдеще някой ви обърне внимание и нарави нещата да изглеждат по вашият начин, то лично аз ще се разделя с моя Blog, под формата в която е сега и ще се насоча към друга (такива, ще има), която ще отговаря на моите изисквания. Но се съмнявам, някой, който има възможност да прокара идеята ви, да вземе нещата насериозно и да завърши лайняната картинка в България с подобно нещо.
    Засега съм доволен, че само вест. Телеграф е запълнил страниците си с това (явно, истинските медии в България, мислят трезво и имат достатъчно материал, който да издават!).
    Ако, няма какво да правите по цял ден - си намерете хоби.

  6. MARFI Says:

    Ще започна отговора си отзад напред спрямо коментара ти.

    Имаме какво да правим. Работим. Аз ходя и на университет.

    Едно нещо, което не мога да си обясня още от коментарите на първоначалната публикация е защо всеки го обръща на такива апокалиптични оплаквания - ужас разкрит съм, ойде ми рахато.

    Става въпрос за съвсем безобидна информация при това споделена не насилствено.

    Ето профила на любимата ми блогърка:

    http://www.bloggerbuster.com/2007/05/about-author.html

    Момичето не се крие, и не и пречи да е една от най-известните блогърки и блогърката според мен с най-голям принос (contribution) поне за мен и за моя блог.

    Относто категоризирането от теб на медиите в България на истински и фалшиви, по-интересен ми е подходът ти към изследването, отколкото резултата, би ли споделил, кое влиза в категорията истинска/фалщива медия според теб.

    Ще си платя както собственика на кори Бела или на Елемаг и утре всички вестници ще излезнат с това на първа страница, особено най-истинските, а Ани Салич ще си го тананика, да пробваме сребролюбието им?

  7. Анонимен Says:

    Първо - съмнявам се родителите ти да са те кръстили "marfi" (ако, това е така то ти си прецедент и трябва всички да се замислим какво искат хората от нас). Нито от псевдонима ти, нито от информацията след посочването на линк-а, му не ми става ясно к`ъв си.
    А, говориш за прекомерната анонимност и последствията от нея.

    Второ, никой нормален и истински blogger не търси комерсиалната точка, когато поства. Посоченият от теб Blog, до такава степен обърква Идеята за blog-ване, че направо не е блог, а чисто и просто информационно порталче.

    Навремето, когато спряха тракерите за известно време се коментираше тази тема за анонимността в Интернет, и че благодарение на това, че най-сериозния ъплоулд, който е направен в Arena (да речем), е от анонимен минаващ през десетки проксита юзър (или група от такива), и че ако това не било така - щяло да има истински арести и наказани.

    Обаче и сега нещата не са се променили!

    И, това е добре. Добре е, щото интелигентният ти университетски задник нямаше да може да си тегли безплатно филми, музика, игри, програми и т.н. софтуер, а трябваше да плаща безбожни цени на тъпите корпорации, който не могат да спят, ако не трупат пари като за световно.
    Един AutoCad софтур струва колкото годишната ми заплата и колкото 7 годишни на повечето българин! Ако анонимните юзъри в Интернет не ми качат тази програма за сваляне, аз не мога да си завърша дипломната работа - следователно не мога да работя.

    Знам, сега ще кажеш, че нямаш нищо таково впредвид, и че темата е насочена главно към blogger-рите, а не към анонимността в Интернет като цяло...

    Ами, то е една идея зад това.

    А, да... и, ако смяташ работата си и ходенето в университет (как го каза само - "Аз ходя и на университет." - много се смяхме, тук в редакцията - повечето хора учат в университетите, а ти ходиш...), та ако смяташ тия неща за хоби, то наистина никой не ще ви обърне внимание.

    Освен такива като мен, на които това им е работата...

  8. MARFI Says:

    Rosko, искрено се радвам на коментара ти.

    Ще започна пак отзад напред:

    Използвах ходя на университет, както казвам ходя на работа, а преди това и ходя на училище и съм много наясно с разликата да кажеш отивам ДА работя, отивам ДА уча, не го написах по този начин, точно защото очаквах подобен коментар (повърхностен). Не го написах по този начин, защото имам и бизнес в университета и съчетавам и двете неща, както и пиенето на кафе с приятелки в почивките и после обяд с тях, за да избегна задръстванията, ходенето на университет си е ритуал, затова и го написах така. Няма да напиша и отивам ДА работя, както мисля и ти, защото и отиването на работа е свързано със социализиране с колегите и сплотяваща колектива цигарка по няколко пъти на ден.

    Да родителите ми не са ме кръстили МАРФИ, но в интернет съм известен така и плюс това, ако цъкнеш на марфи или на профила ми веднага ще видиш името ми Мартин Линков, така че това не разбирам защо го коментра дори.

    Това за АутоКад, освен че искаш да се похвалиш със висока заплата и че според теб да се краде чужд труд, особено на стотици разработчици е в реда на нещата друг смисъл не виждам.

    Това че няма да завършиш, не е болка за умиране, в България имаме много висшисти, а по дефиниция сме аграрна страна с развиваща се промишленост, това го казвам в тон с изказването ти за умния ми университетски задник.

    А като цяло ако не можеш да си позволиш учебни материали има заем за обучение от Банката, и после се загробваш да им го изплащаш, но ставаш истински професионалист и си мотивиран за работа после, че вече си задлъжнял само от учене... да живее капитализма.

    Аз живея напълно комфортно с факта, че много малко хора ще ми обърнат внимание, защото много малко хора ще прочетат написаното, не само отгоре-отгоре и още по-малко ще се замислят над него. Но на доста хора не им се струва толкова абсурдно, както дори и на теб, иначе нямаше да ми отделяш толкова време. Има хора според които не съм и студент-хобист, въпреки че ученето на филология си е хоби, както се загатва от името, любов/хоби към думите и магичните им комбинации.

    Радвам се, че успявам да развеселя цялата Ви редакция (бригада), желая Ви усмихнат работен неделен ден :)

    Поздрави.

  9. petervanev Says:

    Значи не съм се изразил ясно брат - това, че искат имената и ЕГН-тата и прочие.

    А би трябвало да очакващ, че щом има публикация, всички откачени минават през блога. Така беше преди време с една публикация на Light и в посочените блогове влязоха една цифра изтрезани душишчи от залата до тях. Как да е...

    Както е обяснил Марти, анонимността е при присъствието в мрежата. Представена дори под псевдоним, на който веднага можеш да му намериш истинският собственик. Част от идеята е, че анонимните коментари не са на автора си, а плод на стремежа на мъничкото човече да стане човек...

    Но разбира се, всеки има право на мнение да го защитава, и поне лично аз съм доволен - въпреки агресивният тон, че коментираха хора с доводи, а не злобари.

  10. MARFI Says:

    A, благодаря за разяснението, а какво било станало с Light и блоговете стана ми интересно, от цитата им дето го слагат, цитат на седмицата?

  11. petervanev Says:

    Ами имаше преди няколко месеца публикувани осем или десет блогъри със снимки и инфо за тях. И примерно в един от тях се бяха изсипали цифра уникати и бяха плюли яко авторката, което само по себе си докара до покани за блога ...
    А тези всяка седмица, които ги публикуват - ти да си виждал повече от 5-6 лица? Те слагат тежки мнения на известни блогъри, които не се притесняват от подобни неща...

  12. GaN Says:

    Че не е отразена хубаво кампанията от вестника - не е. Важното е все пак, че са обърнали някакво внимание.

    Колкото до анонимността - аз съм си казал. Не е задължително кой знае каква информация да се дава, просто да си имаме някаква представа за човека отсреща. И само име да е - пак файда :)

  13. Unknown Says:

    Аз подкрепям идеята да има прозрачност.
    На екзестенциалния минимум, но да я има.
    Момчета и момичета, толкова ми е писнало от безбройните коментари и мнения на разни олигофрени. Зная, че психологията на българина е да клепа другите, да гледа сеир и да протрива доволно ръце при чуждото нещастие, но трябва да има граници.
    На много места дори модераторите не трият обидните коментари. Просто стоят отстрани и се наслаждават на гледката от кръв и кости.
    Безумното в цялата ситуация е, че някои от клепащите го правят именно със съзнанието, че оставайки анонимни, те са всевластни. А не са, Банове по ай-пи, намиране по хостинг и т.н.
    Но аз апелирам- нека направим така, че пространството бъде почистено от тези паразити, които ни отнемат правото да коментираме по цивилизован и аргументиран начин.
    Вярно е, че нета е буферна зона, но тя не е бутафорна такава. От всеки постинг остават следи, от всяко логване има последици.
    Нека се замислят всички админи на сайтове.
    Сори за речта, но ми беше накипяло. :)