Кому е нужен български фейсбук?

Наскоро бТВ излъчи репортаж в централната си емисия за "Българския фейсбук" създаден (по-скоро събран) от 16 годишно момче от Горна Оряховица.

Блогъри, дизайнери и обществото зад готовия CMS-а (Content Management System) който е използван за направата на сайта надигнаха вопъл. Не било честно да се отдава внимание на подобен проект. Телевизиите ни били много зле, създало се много шум за нищо и тн.

Тревожното е не че подобен проект бе показен в prime time на водеща, но съвсем не уважавана от същите тези блогъри телевизия.

Тревожното е че репортажът и заглавието му потвърдиха колко тесногръд е българина.

Кому е притрябвал български фейсбук, та фейсбук отдавна е преведен на български?

Нима не заслужаваме да имаме собствен, наш си продукт без световен аналог? Откога копирането на нещо вече съществуващо е знак за технически прогрес или атестат за нещо значимо?

За жалост подобни заглавия са практика в отразяването на новини от подобен "технологичен" тип.

Цитирам публикация от 2008, от в-к "24 часа", гордо препечатана дословно от редица онлайн медии:

"15 000 посещават бьлгарския MySpace"

Кога точно MySpace е бил популярен в България и какво печели една марка с тоталното и претопяване в друга? Това граничи с реклама на Лимонада с думите "българската Фанта"!

Няколко месеца след цитираната статия титанът на българския PR - Максим Бехар пусна своя мрежа чиято реклама гласеше - "Българският Фейсбук", това отприщи вълната на българските варианти на фейсбук.

Негативната тенденция за оподобяване продължава и до днес. За 2 години нищо не се е променило в начина по който традиционните медии се опитват да пишат за нови технологични проекти и тенденции.

Подобно журналистическо сравнение създаде и първият комуникационен проблем пред favit, далеч преди да се присъединя към проекта. Уважаваният от мен в-к "Капитал" излезна със статия: "В търсене на българския фейсбук". Една от първите статии в блога на favit е именно уточнение, че favit НЕ Е "български фейсбук", както не е и българския Google Reader, нито българския Delicious и тн.

Една от основните задачи пред всяка марка е да се бори за уникалността си. Всички коли си приличат, но не всички се казват Volkswagen... и слава Богу! :)

Крайно време е да се спре да се говори българския фейсбук, twitter, myspace, digg или каквато и да е там друга услуга.

Надежда има!

Екзотиката, която превърна Тодор Русанов - десетокласник от Горна Оряховица в медийна "звезда" е козът в ръцете на всеки наистина кадърен български програмист или дизайнер, този коз трябва да се използва разумно и може да доведе до много добри резултати от медии, които са действително значими.

Веднага привеждам 2 примера.

Bulgarian startup favit wants to put your online chaos in order - статия от TechCrunch Europe - един от водещите технологични блогове, не само в Европа, но и света.

Виждате само една прилика с начина по които би била отразена подобна новина у нас - мястото на произход на продукта. Няма да прочетете сравнение с друга услуга или гръмко (непроверено) обявление колко потребителя има мрежата.

Някой да знае колко потребителя има Gmail?

< Корицата на доклада на блога за уеб технологии ReadWriteWeb за Real-Time Web-а и неговото бъдеще. Понятие все още далечно за масовия български потребител, защото в света има само една услуга която е Real-Time - friendfeed. Е скоро ще има две, като втората е българска и е част от доклада за Real-Time Web. Представям си статия или репортаж със заглавие - "българският friendfeed" ще бъде доста унизително и пренебрежително спрямо труда на екипа, не мислите ли?

За жалост тенденцията за оподобяване, независимо колко добър роден продукт сме създали, никога няма да умре. Може би само когато станем "Швейцария на Балканите", но това няма да се случи...

Posted in Етикети: , , |

1 коментара:

  1. eleni Says:

    Лошото е, че този идиотски маниер на сравняване "българското това", "българското онова" е силно разпространен при представянето на всякакви новини във всякакви области. Сети се колко пъти си чувал за "българската/българският (попълни име на мега известен поп певец/холивудски актьор и прочие)"? Което моментално прави смешна и принизява каквато и стойност да има съответното българско явление. А то може да си е чудесно. Просто няма нужда да бъде сравнявано задължително с някакви много известни и подобни явления по света. Понякога си мисля, че журналистите, пишещи тези глупости или нямат въображение, или просто много ги мързи да работят...