Катастрофите съсипват икономиката ни

Около 500 милиона евро на година губи българската икономика заради катастрофите по пътищата. Това каза Флориан Фихтъл, постоянен представител на Световната банка у нас, по време на семинар по националната пътна безопасност, предаде БГНЕС.

Икономическите загуби от катастрофите и инцидентите по пътищата са огромни и дори могат да стигнат до 1 милиард евро, прогнозира Фихтъл.

Финансовите щети от пътните инциденти се равняват на около 2% от БВП на страната, както и за останалите страни членки на ЕС. Това са средства, които се отделят за превенция на катастрофите, за болнична помощ и за издръжка на засегнатите семейства. Според направена прогноза около 1% от българското население ще пострада от катастрофи, което се равнява на икономическа загуба около 4% от БВП на страната.

Докато в ЕС броят на жертвите от катастрофи намалява с 20% годишно, у нас той непрекъснато расте. Според данни на Световната банка, средно годишно в България се стават около 80 000 катастрофи, при които умират около 1000 души, а други 10 000 са ранени.

Най-чести причини за тежките катастрофи са високата скорост, употребата на алкохол и шофирането на млади и неопитни водачи. Употребата на алкохол, която е довела до трагични случаи на пътя, е 5% от общия брой на загиналите. Най-тежки са катастрофите на извънградските пътища, където скоростта на движение е значително по-висока.
Транспортният министър Петър Мутафчиев каза, че МРРБ и Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” са направили схема на опасните пътни участъци у нас, съобщи "Фокус".
“Автомобилна администрация” работи върху информационна система, която ще позволи пълен отчет колко автомобили през кои пунктове минават на технически преглед. На въпрос дали ще се сложи ограничение върху възрастта на автомобилите, които могат да бъдат внасяни у нас, Мутафчиев коментира, че има механизми, чрез които да се регламентира пазарът. Било по-важно да има добро регламентиране на данъчното облагане на автомобилите.

Работило се и по промяна на изпитване на шофьорите. Изпитът за шофьорска книжка щял да се извършва от външни организации. Част от специалистите, които досега са изпитвали, ще бъдат пренасочени към контролните звена и така да се повиши контролът по пътищата, без да се наложи увеличаване на служителите.
Попитан дали ще променят изискванията относно възрастта на таксиметровите автомобили, Мутафчиев заяви, че се водят разговори с бранша.

Posted in Етикети: , |

0 коментара: