За идеите

Вчера позакъснях малко за редовната среща на OpenCoffee клуба и изпуснах поредната тирада в руслото:


"Как така ще ви споделям идеите си, та вие ще ми ги откраднете?". 

Малко постфактум, но в писмен вид, който ще ми послужи за бъдещи препратки искам да внеса няколко разяснение на всички, които се притесняват, че някои ще им окраде идеите.

Идеите ви не струват пукната пара! 
Несподелените ви идеи са още по-евтини!

Нека приемем, че имате супер яка идея. Страхувате се да я споделите, следователно не можете да намерите съмешленици с които да я реализирате. От страх да не ви я откраднат, рядко говорите за нея, в резултат трудно я обяснявате в нейната цялост или умишлено не го правите. Пропускате златни шансове да валидирате и да направите reality check, най-малкото да разберете дали някой друг вече не работи по нещо подобно.

Повярвайте ми, при шест милиарда човека на планетата поне десетина имат същата идея и поне един-двама по-смели, вече са запретнали ръкави и превръщат идеята си в план, а плана в продукт, докато вие мишкувате и се чудите как да защите, патентовате и тн. абсолютно лишената ви от стойност идея.

Всички имаме идеи, идеите са лесни. 
Малцина обаче можем да планираме повече от ден напред, а съвсем малко са хората с т. нар. "продуктово мислене". Следователно, дори да имате идея трябва да имате и продуктово мислене, за да я превъплатите в нещо стойностно. Ако нямате продуктово мислене (не се притеснявайте, 99.9% от хората нямат), трябва да убедите хора, които имат, да ви помогнат. И тук става интересно. Качествените хора са кът. Качествените хора обикновено вече са заети и получават доста добри заплати. Следователно, вие трябва да сте разказвали един милион и един пъти идеята си, за да сте я изкристализирали толкова добре, че да може да предадете есенцията й в рамките на няколко минути (the pitch) и да успеете да убедите качествените хора, които получават големи заплати и са споко да напуснат комфортната си зона, да започнат да работят за малко, дори за никакви пари, при това от сутрин до вечер, дори през уикенда за да резлизират вашата идея (мечта). Това няма как да се случи, ако до последния момент сте си пазали идеята в ръкава.

Нека за миг само приемем, че сте от онези 0.1% с продуктово мислене и можете да реализирате идеята си сами. Чудесно! Ще сте поредният българин с невероятно изобретение (шестстепенна скоростна кутия, воден двигател, бля бля) което тъне в забвение, жертва на световна конспирация... или по-простото и правдиво обяснение - тъне в забвение поради липсата на хора с пазарно мислене, които да го продават.

Тоест, формулата за успешната реализация на една идея е Идея + Отбор от "А" играчи. С отбор от "Б" играчи няма да се получи. Първоначалната идея ще претърпи доста изменения, докато се превърне в завършен продукт.
Най-просто тези изменения (pivots) се обясняват със сократовия модел за трите измерения на всеки един предмет. Първото измерение е божественото - това е първото и единствено легло създадено да речем от Хефест. На второто ниво е занаятчията, който прави легла по божествен образ и подобие. Той е отдалечен на едно ниво от божественото. На трето ниво е художникът - той рисува картини по образа, който е пресъздал занаятчията, следователно е отдалечен на две нива от божественото. В случая с идеите, с "иновативните проекти" тази призма се обръща и всеки човек с идея е отдалечен на поне три нива от продукта, в които тази идея някога би се превърнала.

Казано простичко, никой не може да ви открадне идеята, първо защото няма да можете да му я обясните достатъчно добре и второ, защото ще си я пречупи през неговата призма и това вече ще е съвсем друга идея.

Бонус видео: Кърби и всичко е ремикс

Posted in Етикети: , |

1 коментара:

  1. Петър Амеров - Уеб Дизайн Депо Says:

    За жалост БГ манталитета не прощава. Статията определено си е пример за Лидерско мислене.